Kommunicera mera.

Något jag lärt mig ännu mer om sedan jag började jobba är det här med kommunikation.
Ingen kan läsa tankar, även om man ibland kan känna som det när man känner någon riktigt väl.
Att inte bara säga vad man känner o tycker utan verkligen säga det med rätt ord.
För alla lägger vi olika värderingar i olika ord, och synonymer kan ha totalt olika värde för olika personer, även om de egentligen syftar på ungefär samma sak.
.
Ett exempel:
Jag är en person som ofta analyserar o grubblar kring saker som händer.
Min pojkvän kallade mej tankspridd.
För mig är en person tankspridd om den rör till saker och tänker på annat än det som är aktuellt i situationen.
För honom var tankspridd precis det jag är, en person som analyserar mycket, ( ibland för mycket ) o grubblar över en del saker mer än nödvändigt.
.
Det är ett lite rörigt exempel, för tankspridd, analytisk och/eller grubblare är ju inte direkt synonymer, men ni kanske förstår hur jag menar... annars är det ju i sig ett bevis på vad jag menar.
Man måste vara tydlig med hur och vad man vill få sagt, för att kunna se till att det är vad man säger.
.
Något man också ofta glömmer är hur lätt man kan få sagt saker genom icke-verbal kommunikation.
En kram, en omfamning, den kan säga så mycket mer än en lång dialog.
En lätt kyss på kinden och en blick kan förklara mer än tusen förlåt.
För att inte tala om hur mycket en kyss från ens älskade kan tala om.
.
Nu låter det kanske som att jag predikar om något, men egentligen känner jag bara att med facebook, bloggar, sms o så många sorters textuell kommunikation som finns idag.
Ja man liksom glömmer hur lätt det kan bli fel.
Hur lätt det egentligen är att använda andra sorters kommunikation.
Hur mycket mindre missförstånd de kan ge, allra helst i kombination med verbal kommunikation.
För visst är det så, en djup blick, en lång kyss och orden jag älskar dig, det lämnar inte mycket att misstolka.
Tror man inte på det är det inte kommunikationen i sig som brister, utan tilliten, o den är ju ett stort kapitel för sig.
.
Nu blir det att avsluta min kopp te, hoppas på lite gosig kommunikation, av icke-verbala slaget med min älskling.
Sen sova ( o förhoppningsvis slippa väckas av Rilles jourtelefon ) för imorn börjar en ny vecka med nya äventyr :D
.
.
//Milli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0